דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

הדיונים מול מנהל מיסוי מקרקעין והעדר זמינות לטלפון

הדיונים מול מנהל מיסוי מקרקעין והעדר זמינות לטלפון

מאת: דורית גבאי, רו”ח

תמלול ראיון רדיו עם רו”ח דורית גבאי

ברדיו תל אביב 102FM

אנחנו מדברים על מדיניות רשות המיסים בענייני מיסוי מקרקעין שאת מכירה, קרוב לליבך, ובעצם שלא לערוך דיוני מס באופן פרונטלי – כלומר, דיון מקדמי, דיון בהשגה, מחלוקות או דיון בנוגע לתיקון שאולי נדרש. למעשה, המייצגים מתמודדים עם עבודה מול מחשב, ואין להם אפשרות להגיע לפגישה כדי לקיים דיון על העיסקה, מה שלמעשה משאיר את המייצגים ואת הנישומים חסומים. מה שרוני גם סיפר לנו בעצם, שגם אנחנו עדיין היום נמצאים באמת בתקופה כזאת שמול הפקידים נורא קשה, במיוחד שהם לא כל כך דיגיטליים ולא כל כך מבינים את הדיגיטל. אז אולי תסבירי לנו את המצב: האם הדיונים מוכתבים להיות בטלפון או בזום, ולמה למעשה זה בסדר, כי את יודעת, בעולם החדש כולנו מתנהלים בזום, וזה אפילו חוסך זמן ונסיעות. אז מה הוראות החוק ואיך מסתדרים עם הנושא הזה?  

נכון, אכן דיגיטציה זה העולם הבא. אפשר להסביר קודם כול שמייצג מיסוי מקרקעין מתמודדים אל מול רשות המיסים, שמובילה קו בשנים האחרונות – מר ערן יעקב מוביל את זה – חדשנות. עכשיו, במצב שהכנסת לא כל כך עבדה או לא הייתה פעילה בצורה יציבה בשנתיים האחרונות, לא היה מי שיפקח על ההתנהלות הזאת. ובעצם הם נכנסו דרך הפרצה הזאת ועשו שינויים דרמטיים בעבודת המייצגים.

קודם כול, מה החוק? והאם זה טוב או לא טוב? חוק מיסוי מקרקעין קובע בפרק מיוחד איך עושים פרוצדורות. ואחד הדברים הכי חשובים בחוק הזה, חוץ מהחובות שהאזרחים צריכים לעמוד בהן, זה שמנהל מס שבח צריך לתת הזדמנות סבירה להשמיע את הטענות באוזן – לא בהתכתבות במייל וזה, אלא באוזן ולפרט נימוקים. החוק הזה עבר תיקון דרמטי בשנת 2001, ואחר כך תיקון שקבע שהכול צריך להיות מקוון. עד עכשיו נראה טוב: מקוון ודיגיטציה, זה חוסך זמן, נסיעות, חוסך פקקים, חניות – הכול בסדר.

אבל אני רוצה להגיד לך ששלחנו בצער רב מכתב לשר האוצר שבעצם נגרם לנו נזק, והנזק שאני  רוצה להסביר לאזרחים, הוא ככה: בעצם הדיון הפרונטלי הוא הדרך הטבעית של עבודת הייצוג של עורכי דין ואנשי מקצוע מול רשות המיסים. זאת אומרת, באים להשמיע טענות ולהראות ניתוחים של עסקאות. יש עסקאות פשוטות, יש עסקאות מורכבות, יש עסקאות שהכרונולוגיה שלהן ושרשרת הרכישות והפטירות וההעברות היא מורכבת, עסקאות קומבינציה בהיקף של מיליונים, עסקאות קטנטנות גם כן שרוצים להראות קלסר של הוצאות. אי אפשר לעשות את זה שלא בדיון פרונטלי בצורה שמאפשרת את ה…

אז אם נתמקד בהעדר הזמינות בטלפון – פורום המייצגים במיסוי מקרקעין שאת עומדת בראשו, יזם פנייה בטלפון כבדיקה לזמינות העובדים לשיחת טלפון. מה הבדיקה מצאה?

אז קודם כול אני רוצה להשלים עוד משפט אחד לגבי  העדר הזמינות לדיונים פרונטליים, זה שסגרו את הכניסות. כלומר, אין אפשרות להגיע, גם אם יש לך תקלה קטנה, גם אם מישהו נתקל באיזשהו קושי ורוצה לפתור אותו – אין קבלת קהל. זה דבר שלא היה בחיים. זה לא מתכתב עם שום דבר שקשור בזכויות.

לגבי הטלפונים, זה היה רמה חדשה של חסימה. כלומר, גם אל תגיעו למשרדים, גם אל תבואו, תפתרו בעיות קטסטרופליות שאתם יודעים שאין לכם דרך לפתור אותן דרך המערכות הממוחשבות. ועכשיו עשינו בדיקה: לשכת רואי החשבון פרסמה רשימה של טלפונים אישיים ישירים עם כתובות מייל. אמרנו: אוקיי, לא נותנים לנו להיכנס למשרדים, בוא נבדוק לפחות אם הם עונים לטלפון. כאילו זה משהו בסיסי. ומה שעשינו זה לקחנו ממטה מסוים כמה אנשים מהפורום, והרמנו טלפונים, חייגנו 467 חיוגים – מתוכם ענו לנו 89 אנשים – 19%-20% שענו לטלפון. אז אני אומרת דבר כזה: אם יש לך בקשה להגיש תיקון שומה, להעלות הוצאה מסוימת – נגיד 100,000 ₪, שהיא מחזירה לך  25,000 ₪, ותיקח מכפלות של מיליונים: זה גם יכול להיות 100,000 ₪ או יותר. תיקון שומה אמור להגיש המנהל תשובה תוך 21 יום, והמדינה מעכבת את זה חמישה חודשים. עכשיו, בסוף היא מקבלת את התיקון. אז מה קרה? הוא חיכה חמישה חודשים שלא לצורך, המדינה מחזירה מס עם ריבית פטורה ממס – 4% – על המס הזה שהיא הייתה צריכה להחזיר אילו היא הייתה עושה את זה בתוך 21 יום, וכולם ניזוקים. גם המייצגים לא יכולים לעשות את העבודה, גם הם מתמודדים עם בזבוז זמן. ואני בסה”כ אומרת: תנו להם את האופציה. ואם הם לא עושים דיונים פרונטליים, הם עושים בטלפון. עוד משפט אחד: אתה לוחץ ולוחץ, אז עושים לך בזום עם הטלפון של העובד. אתה לא יכול לשתף מסכים,  אתה לא יכול לשתף קבצים.

רוני: אני חושב שכאישה מקצועית בתחום, מהטובות ביותר שיש, לא נגעת פשוט בנקודה הכי חשובה: מערכת המיסוי, צורת חישוב המיסוי של מס השבח. זה מורכב, זה מבולבל ומבלבל. אני נחשבתי עד לפי עשר שנים כמומחה בתחום המיסוי. ואני מספר לך היום, שהיום כדי לקבל החלטה על דיווח לרשות המס, אני מתייעץ לפחות עם שניים–שלושה אנשים. וזה מצער שהגענו למצב שכל נושא חישוב המס כבר לא ברור ולא ידוע, והוא מותנה בתנאי של תנאי ובפסקי דין לאורך ולרוחב, ואתה יותר עושה בעצם כרטיס בהגרלה של הלוטו או אפילו שם מטבע בקזינו. וזה גרוע וזה מצב שלא יכול להיות. לא יכול להיות שתיק שמוגש לרשות המס, שאמור להסתיים ב- 30 יום, לוקח תשעה חודשים ושנים-עשר חודשים וכן הלאה. זה עצוב, זה רע, זה קשה, זה פוגע בכולם. גם אותם פקידים שלא נותנים את ההחלטה מידית בהתחלה, ומסבכים את העניין, ואנחנו נכנסים להתחיל עוד פעם לתקן השגה על השגה ואחר כך הליכים לבית משפט וערעור על ההחלטה של בית המשפט. זה משהו חולני, זה משהו גרוע. ולטעמי, מפה צריך להתחיל. את כל מערכת המיסוי – חייבים לפשט אותה, כי זה לא יכול להיות שאני צריך להתייעץ. אני מומחה בתחום. אני מעל ארבעים שנה בתחום, כך שכבר את יודעת גם בן כמה אני. אני אומר לך שאני מתייעץ עם רואה חשבון, עם יועצי מס, עם יועצים, עם עורכי דין, עם שמאים, כדי לדעת איך אני מחשב את המס. זה רע מאוד.

עופר: אז לפני שאת עונה, אני חושב שהבעיה היא גם לפני הטלפון: נקריא את תגובת רשות המיסים: בשנתיים האחרונות משרדי מיסוי מקרקעין עברו למתכונת עבודה בה מרבית השירותים הניתנים באופן מקוון או באמצעות פנייה למוקד פניות ארצי. ניתן כמובן להגיע למשרדי מיסוי מקרקעין באופן פרסונלי לאחר תיאום מראש מול הגורם המטפל בתיק, בנוסף לכל נוגע לנושא הגבייה, האכיפה, משרדי המיסוי פתוחים לקהל בימי שני ורביעי בשעות לפני ואחרי הצהריים בימים אלה בכפוף למגבלות הקורונה. לגבי המקרה הספציפי שהוזכר, עובדי מסמ”ק מונחים להתייחס לכלל קהל המייצגים והפונים באופן מכובד. במידה ופרטי המקרה הספציפי יועברו, ייבדק הנושא מול העובדים המעורבים. ככלל לפי חוק, עומדת לטובת רשות המיסים תקופה בת שמונה חודשים לטפל בשומה, והטיפול נעשה בהתאם לסדר ההגשה, למעט במקרים מיוחדים בהם קיים נימוק מהותי לעשות כן. נציין כי בעקבות תיקוני חקיקה שקבעו מנגנון תשלום מקדמה במס שבח, הרי שהעובדה כי הטיפול בתיק לא הושלם, אינה מונעת את רישום העיסקה בפנקסי רישום מקרקעין, כך שלא נגרם כל נזק למוכר ולרוכש של העיסקה.

אז עכשיו משפט קצר על המחקר הטלפוני לפני שניפרד.

אז אני רוצה לומר: אני פשוט המומה מהתגובה הזאת, משום שמה זה “לפנות לגורם המטפל”? אין גורם, כי הם לא עונים בטלפון. עכשיו לאחרונה גם הוציאו הודעה גורפת גם לא לענות למיילים. אם אתה לא יכול להתכתב עם הפקידים במיילים, אם אתה רוצה לקיים דיונים, אתה רוצה להגיע לפגישה, אתה רוצה להבהיר משהו, יש לך משהו לסדר – רק מול מחשב. המחשב – מערכת הפניות שזה יישום יחסית חדש ואמור לעזור – ממוצע הזמינות שלהם זה בין ארבעה ל- 11 יום, וגם לפעמים…   

הבירוקרטיה על פניה היא קטסטרופלית, ולצערי, בכל מקום ובכל תחום.

הראיון שודר ביום 17.08.2021.
Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם