דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

הוראות הביצוע מטעם רשות המיסים בנוגע למיסוי מקרקעין וגם דירת מעטפת ואמירת ביהמ”ש העליון בעניין שלמה נחמה

הוראות הביצוע מטעם רשות המיסים בנוגע למיסוי מקרקעין

וגם דירת מעטפת ואמירת ביהמ”ש העליון בעניין     שלמה נחמה

מאת: דורית גבאי, רו”ח

תמלול ראיון רדיו עם רו”ח דורית גבאי

ברדיו תל אביב 102FM

נורא מרתק איתך, כי הרבה דברים הצטברו, והם הצטברו – אני לא יודע אם לטובה או לרעה – תלוי מי מסתכל. רשות המיסים בטוח לטובה, היא אף פעם לא מפסידה כסף. אז רשות המיסים באמת נהגה לפרסם הוראות ביצוע, שהיו בעצם העמדה לגבי נושאים שהחוק לא קבע במפורש, ויצר עוול שלא נלקח בחשבון, או אפילו שבמקום שפסק הדין יצר תוכן או מהות חדשים, לאחרונה הרשות ממעטת לבצע הוראות ביצוע מהשטח כשהיא משנה מדיניות ויוצרת נהגים חדשים שהרבה פעמים מקשים על הנישומים. אז בואי קצת נפשט את כל מה שאמרתי, כי באמת זה נשמע מסובך, אבל כל אחד חייב להבין בזה.

נכון. קודם כול יש לנו חוק, וחוק זה הדבר הכי חשוב – לדעת שזה מה שקבעו בכנסת ושזה מה שצריך לעשות. אפשר להתווכח עליו, אפשר לתקן אותו, אבל זה חוק. במקביל, המדינה כרשות מיסים, מוציאה הוראות ביצוע. זאת אומרת, היא אומרת הנחיות לביצוע לצוות שלה, או שהיא מוציאה חוזר משפטי מקצועי שהיא מנסחת משהו, או קובעת איזושהי מדיניות בקשר לסוגיות. כשמדובר על מקרקעין, הוראות הביצוע בשנים האחרונות – בעשרים שנה האחרונות –  נחתכו ביותר מחצי. זאת אומרת, המדינה כבר לא מפרסמת הוראות ביצוע, המדינה כבר לא משתפת את העמדה שלה, ומה שקורה, היא לוקחת אותנו לבתי משפט. יותר ויותר תיקים מגיעים, בגלל העדר הוראות ביצוע, בגלל שכל משרד עושה מה שמתחשק לו – כל משרד מכתיב מדיניות מה נכון לו, מה נכון לו לגבי נחלות, לגבי נכסים עם דונם, 2 דונם, עם זכויות, בלי זכויות – כל משרד עושה מה שמתחשק לו. ובעצם האדם צריך להתמודד – להביא תיק לבית משפט כדי לקבוע איזושהי הכרעה נגיד במחוזי.

אבל לפני שנמשיך, מה ההיגיון? הרי אנחנו רוצים להקטין את העומס בבתי המשפט ולא להעמיס אותו.

זה בדיוק העניין – שברגע שהם לא מפרסמים, אנחנו מבולבלים, אנחנו הולכים לפי מה שאנחנו מבינים, אבל בכל משרד ומשרד יוצרים איזשהו קו חדש, ואנחנו צריכים עכשיו ללכת עם תיק עד בית משפט, ללכת להתמודד – זה הוצאות. ולפעמים גם מוותרים על הליכים משפטיים, משום שלפעמים התיק הוא קטן – לקחת עורך דין שיוביל את התיק, עולה הרבה יותר מגובה המס…  

אבל הנושאים כל כך מורכבים: תושבי חוץ שרכשו דירה מההורים, ולא נהנים מפטור כמו האחים שלהם בישראל.

נכון, אז זה עוול שבכלל אי אפשר להסביר, כי בחוק כתבו בטעות, שמי שזכאי לפטור על דירת ההורים, פספסו ואמרו שהוא חייב להיות תושב ישראל. אבל אם היורש הוא במקרה תושב חוץ, וזו באמת דירת ההורים היחידה של ההורים שנפטרו, הוא לא זכאי לפטור שניתן להורים.

ולהזכיר שתושב חוץ במקרה הזה הוא ישראלי, כי הוא הרי יש לו אחים בישראל.

נכון, ברוב המקרים – 90% מהמקרים – זה ככה, ואז הנוהג היה משנת 2014, שלמרות שתושב החוץ הוא תושב חוץ, בגלל שהמוריש היה תושב ישראל ביום פטירה, נתנו לו – עשו לזה פרשנות מרחיבה – נתנו לו את הפטור של אבא שלו, למרות שהוא לא תושב ישראל. פתאום הוציאו החלטת מיסוי, שזה גם כן כמו איזה מועצת חכמים כזאת, שישבה והחליטה שמעכשיו – זאת אומרת, מנובמבר 2021, המדינה לא נותנת יותר את ההקלה הזאת. היא לא נותנת יותר לתושבי חוץ לקבל את הפטור של האחים, וזה יוצר משבר, כי פתאום זה עוצר עסקה. אדם אומר: אז אני אמכור, אני אשלם 100,000 ₪ מס על החלק שלי, והאחים שלי פטורים?! למה?

נושא נוסף שרצית לדבר עליו, זה על בית המשפט העליון בנוגע לדירות מעטפת.

כן, שלמה נחמה בסה”כ בתיק מאוד מפורסם הגיע לעליון אחרי שבאמת עבר את כל הוויה דולורוזה שלו, כולל כל מה שקרה בדרך. קנה דירה, הפך אותה לדירת מעטפת, והוא ביקש מהקבלן לא לבנות את התוכן שבפנים – את כל האביזרים וכן הלאה, ואז בסופו של דבר כשהוא בא למכור אותה בתכנון מס חוקי לגיטימי, בהתאם להוראות הביצוע שהמדינה פרסמה, הפעם המדינה חרגה מהוראות הביצוע והחליטה שהוראות הביצוע לא בתוקף מכל מיני סיבות. הלכה ולקחה אותו גם להליך לא עלינו פלילי, וכמובן שהוא יצא בלא אשם, וגם להליך אזרחי עד העליון, כי כשמיסו אותו במחוזי, המדינה לקחה לעליון, כדי להיות בטוחים שזה ככה. והוא זכה. זאת אומרת, אפשר לבנות דירת מעטפת, אפשר להתאים דירה לפני המכירה, אפילו חצי שעה לפני התאריך הקובע שצריך למכור את הדירה. אין בזה שום פסול. אתה צריך לעשות תכנון מס לגיטימי, להכין את הדירה שלך כדירת מגורים מזכה, ובית המשפט אמר שזה לגיטימי ואין פסול במהלך הזה.

הוא זכה בפסק דין על שמו – פסק דין…

פסק דין חשוב מאוד. זה ממש חג למייצגים.

ולסיום, בואי נתחבר לאקטואליה בנוגע לנזקי פעולות איבה בעניין קרן פיצויים. אז עובדי רשות המיסים דיווחו שם בשטח?

עובדים קשה.

150 פגיעות רכוש.

כן, כן.

זה 15,000,000 ₪ נזק.

האמת, כן, זה נזק מאוד קטן יחסית, כי 96% מהרקטות – כיפת ברזל יירטה. אז באמת הנזק יחסית נמוך.

אבל זוהי באמת שעתה היפה של רשות המיסים. עכשיו נעבור לפאזה השנייה – מסביב לשעון עכשיו הנציגים עובדים וקולטים את הנזקים. וכמובן יש לנו גם נזקים ברכוש, וגם לפעמים נזקים שגורמים להפסקת פעילות או להשבתתה, וגם פה יש את הנזק העקיף שייבחן לגופו של עניין. ובאמת פה הרגע שהמדינה משלמת ונותנת. ולפעמים הם גוררים באמת את התובעים לבתי משפט, גם על הוויכוחים על החלק שמגיע בעקבות נזקי האיבה הללו.

אבל את בטח ראית כמוני את אותם אלה ממבצעים קודמים שסיפרו שלא קיבלו עד היום שום דבר.

קודם כול, לצערי הרב, זה קיים כמעט בכל מחוז בארץ. אבל אני אומרת שזה צריך להסתיים. צריך לפנות למנהל מס שבח, מנהל הקרן, שזה מר שי אהרונוביץ’, שפשוט ייתן את דברו ויעשה מה שצריך, לסגור תיקים, ולהגיע לאנשים שיהיה להם את הכסף. הם לא הזמינו טילים, ובטח לא הרסו את העסקים שלהם. הם פשוט נפגעי פעולות איבה.  אז בקטע הזה, זו שעתה היפה של רשות המיסים, ואני בטוחה שהם מסביב לשעון – לא ישנים.

אבל מה האינטרס של רשות המיסים לא לשלם לבן אדם שהבית שלו נפגע מטיל? אני לא חושב שיש לה אינטרס כזה.

לא, אין לה אינטרס. בסוף יש בני אדם שמה, ובודקים האם הטיל פגע בכל הבית, בחצי בית או כמה עלות השיפוץ, כי יש לו אפשרות לשפץ בעצמו או לקבל את השיפוץ מטעם קבלני הרשות.

אני חייב הערה קטנה שתתקני אותי אם אני טועה, אבל באמת התלונות הן לא על שיפוץ בתים, אלא על הקטע של פגיעה בעסקים.

נכון, זה נושא לא פשוט. אני יכולה להעיד שכשאני הייתי סגן מנהל מס שבח בחיפה, כשחיפה הייתה האזור שטיפל בצפון, בתקופת ענבי זעם, מאי 1996, ובייגה היה אז שר האוצר – קריית שמונה התרוקנה מאנשים, ואלפי בתים הפכו לבתים הרוסים, עסקים וכו’, ובאמת שמה כסגנית יחסית צעירה, הייתי צריכה לטפל בעשרות מפעלים ועסקים שהתרוקנו בכל מובן של הדבר, של העסק. זה לא משהו קל. צריך לעזור לעסקים, וצריך להיות טיפה יותר עם רוחב לב, ולא לדקדק על קוצו של י’, משום שעסק שגם ככה חוטף וגם ככה מתנתק מהשוטף שלו, השיקום שלו יותר קשה. זה לא רק הכסף. ה”להתניע” מחדש את העסק, זה מאוד מאוד קשה אחרי מכות כאלה.

הראיון שודר ביום 15.08.2022.
Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם