דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

חוק ההסדרים שמוגש מטעם הממשלה החדשה והנגיעות שלו במיסוי הכנסות מנדל”ן ומיסוי מקרקעין

חוק ההסדרים שמוגש מטעם הממשלה החדשה והנגיעות שלו במיסוי הכנסות מנדל”ן ומיסוי מקרקעין

מה לא לעשות ומה מוצע לאמץ בדחיפות

מאת: דורית גבאי, רו”ח
תמלול ראיון רדיו עם רו”ח דורית גבאי ברדיו תל אביב 102FM

היומיים האחרונים מלווים בכותרות אדירות מחוק ההסדרים הצפוי, ושם באמת רואים מהפכה במיסוי בכל כך הרבה תחומים, אבל אנחנו רגילים למהפכות שהן לא תמיד עובדות. אבל מה ההצעה כוללת? מה עומד מאחורי ההצעות לתיקון? ויש חשש שהן גם יעבדו – אז בואי תאירי את עינינו.

אז דואגים שיהיה לנו מה לדבר מדי פעם, אז הנה עוד נושא. חוק ההסדרים מתייחס לנושא המיסוי בשני פרקים: דבר ראשון – במס הכנסה. פתאום הכניסו והחליטו שהם מציעים להטיל חובת דיווח כללית על כל מי שיש לו הכנסה ממגורים, על דירה אחת, גם אם זה הכנסה שהיא מתחת לפטור. זאת אומרת, כתוב בדברי ההסבר: לפי ההערכות. זה לא שהציגו איזשהו מחקר. הם עשו פה אינדיקציה שכל מי שיש לו דירה אחת, גם היא מושכרת כפטורה, מבקשים לדווח למס הכנסה שבעצם יש לו הכנסה משכר דירה למגורים. בוא נודה על האמת: יש אנשים שלא מדווחים על הכנסות בסכום הנכון ובשווי הנכון וכן הלאה. אבל חובת דיווח כללית לסקטור הזה תעמיס מאוד – אף אחד לא יבדוק את זה, אין כוח אדם שיתעסק עם הדבר הזה, הכול יהיה בדיגיטציה. הם יצטרכו לשלם ליועצים לעשות את הדבר הזה. זה יעלה להם כסף. כל הסיפור הזה ייקר מאוד. לפי דעתי, זה נטל מיותר. אני לא מאמינה שזה יעבור ועדת כספים, כי יבקשו המון המון הסברים והוכחות לטענה הזאת. זה סעיף אחד.

הסעיף השני שלגבי מס הכנסה – הם בעצם באים ורוצים לעזור, כי הייתה טענה שאדם גר בבאר שבע ויש לו דירה בחיפה, אז הוא שכר בבאר שבע, ויש לו דירה שהוא ירש מההורים שלו בחיפה, אבל הוא לא גר בה. אז הוא מקבל הכנסה ממגורים, נגיד, סכום מסוים, ומצד שני, הוא גם משלם. אבל החוק לא מאפשר קיזוז. אמרו: בוא נאפשר קיזוז. אם אתה בעל דירה אחת שלך, ואתה שוכר דירה אחרת במקום אחר מכל מיני סיבות, בוא ניתן לך לקזז את מה שאתה משלם ממה שאתה מקבל, ורק העודף יהיה חייב במס. זה דבר, אני חושבת, מבורך, כי הוא עונה על צורך אמיתי שאנשים לפעמים הם לא יכולים לקנות את הדירה שמתאימה לגודל המשפחה שלהם, אז הם קונים דירה קטנטונת ומשכירים אותה ב- 5,000 ₪, אבל שוכרים דירה מתאימה לאזור שלהם, לקהילה שהם רגילים להיות בה, והיא עולה יותר. אז בגלל שהם קיבלו הכנסה מסוימת שם, הם צריכים לשלם עליה מס, בשעה שאם מקזזים בסכומים הנכונים כמובן, שההכנסה היא יותר גדולה מההוצאה, אז זה יכול להיות ממש לעזר. דווקא זה אני בעד, ואני חושבת שזה רעיון טוב. זה במס הכנסה. אבל יש גם במיסוי מקרקעין. אתה רוצה לשמוע? במיסוי מקרקעין הם קוראים לכותרת: תיקון עיוותים. לא עיוותים שאני צועקת בכל מקום: תבטלו את מס רכישה, תבטלו את מס רכישה בפירוק משפחות. לא מדברים על זה, זה לא נקרא תיקון עיוותים ועדכון סכומים. הם מדברים על בעצם עוד פעם להתערב בשוק הכלכלה של הנדל”ן וליצור לכאורה תמריצים להיפרד מקרקעות. מי שמחזיק בקרקעות, ולא ימכור אותן ולא יוציא אותן לשוק, יקבל עונש בדמות זה שהמס שבח שלו על חלקים מהרווח יהיה מאוד מאוד גבוה. הם מבקשים בעצם… מי שמוכר דירת מגורים, שהקרקע שלה היא אי שם נרכשה הרבה לפני 2001, לקנוס אותו ולבטל לו את ההטבה בחישוב הלינארי המוטב בגלל כך, ואז בעצם להביא אותו להזרים דירות לשוק בצורה מלאכותית.

אני מתנגדת למהלך הזה, וחושבת שזו התערבות מיותרת, כמו גם שהם רוצים לקצר את תקופת החזקת דירת המגורים מ- 24 חודשים ל- 12 חודשים, ולהכריח אנשים למכור את הדירה שלהם – כאילו ללחוץ אותם בזמנים, ואז כאילו לגרום להם להוריד את המחיר. תעשו דברים אחרים במקום זה: תזרימו דירות, תטפלו במינהל, תטפלו ברמ”י.

ביקשת לדבר גם על תיקון מספר 100 לחוק מיסוי מקרקעין – אז תסבירי מה זה.

אז אני אומרת שתיקון מספר 100 שעכשיו סקרתי אותו לגבי חוק מיסוי מקרקעין, הוא נכנס לחוק ההסדרים, אבל יקראו לו: תיקון מספר 100. הוא בחלקו שגוי והוא מתערב בשוק. אני הייתי מציעה שיחשבו על כמו שאמרתי, ביטול מס רכישה, ומצד שני, כמו שכל המומחים צועקים בכל במה, על להחזיר את מנגנון השחלוף של נכסים – כמו בארה”ב, כמו שהיה פעם, כמו שיש ברווח הון, שאתה יכול להחליף נכס בנכס בלי לשלם מס שבח היום, אלא לשלם אותו בעתיד בעתיד, כשתמכור אותו. החלפת הנכסים הזאת מזרימה את השוק, מוציאה ממרכזי הערים עסקים שכרגע מפריעים לתפאורה של העיר, בלי להיפרד מכסף. אז זה עבד עד 2009. בתיקון מספר 50 עשו את זה. זה עבד מאוד יפה עד 2009. עשו את זה מסיבה שהיא לא ברורה. הארכת התוקף שלה לא הוארכה, וזה תיקון משווע. לא רק אני אומרת את זה, גם כל חבריי המומחים אומרים את זה, שצריך להחליף את מנגנון השחלוף. ששר האוצר יבחן את הדברים, מה טוב לאזרחי המדינה ולכלכת המדינה, ולא להתערב בשוק שאמור להיות שוק תחרותי שתלוי בהיצע וביקוש. שהמדינה תעשה את התפקיד שלה, ואנשים ישקלו לפי מצב הדברים, ולא להתערב להם. זו דעתי.

מס הרכישה – בואי תפרטי מה בעצם את חושבת שזה יעשה לשוק הביטול שלו. מדברים על זה כל כך הרבה כל הזמן. קודם היה את הקטע של לא לעודד משקיעים. ואנחנו יודעים שמישהו צריך לקנות דירות, כי אנשים לא קונים בגלל הריבית. הם צריכים לגור באיזשהו מקום, ואז הם שוכרים. אז אם אין משקיעים ולא קונים דירות להשכרה וזוגות צעירים לא יכולים לקנות דירות – לאן אנחנו נגיע?

אני מציעה שראש הממשלה יחשוב איך הילדים שלו יכולים לרכוש דירות במצב הזה, עם מס רכישה כל כך גבוה. גם המדרגות שאחרי שהן רווחו קצת עכשיו עם המדד, הן מדרגות מאוד קשות. מס רכישה זה גזל. זה מס שמוטל על קנייה. אין לו שום היגיון.

מה קורה בעולם עם המס הזה?

אין מס כזה. אתה קונה נכס בחו”ל – בתוך שבועיים אתה מקבל את הנכס שלך.

דיברתי עם אנשים ברשות המיסים ועם ראש הממשלה על זה, והם אמרו: זה מס לפרנס את המלחמות.

לפרנס, כי הם עכשיו החליטו לקחת מזה לפיצויי איבה ודברים כאלה. אבל זה עניין של תקציב. זה 3 מיליארד ₪ שאתה לוקח מכל אחד מהבתים, לוקח להם מהצלחת. אתה מעביר רכב, אתה משלם 500 ₪ או פחות אגרת רכב. למה החלפת ידיים של דירה, שככה זה היה בהתחלה, אגרת העברת ידיים, הגיעה לממדים האלה? זה פשוט מסחטת כסף. לוקחים מהציבור שמשלם כל הזמן, שוב ושוב דרך קנייה. אם אני קונה דירה ב- 700,000 ₪, וקונה עוד דירה ב- 1,000,000 ₪, שתי הדירות הן 1,700,000 ₪ – הן מתחת לתקרה המצרפית של 1,900,000 ₪. למה על הדירה השנייה אני אשלם 8%? אין היגיון. אנחנו כל פעם צריכים לעשות תכנוני מס: להוציא דירות החוצה, להוציא דירות לילדים לפני הפטירה, כדי שלא יהיה קנייה ואז מס 8%. למה צריך לעשות את זה? אנשים נכנסים להסכמי ממון, כל המשפחה מסתבכת עם הדברים האלה, בגלל המס רכישה. זה יוריד את העומס והנטל מבתי המשפט באופן מובהק, כי 80% מהעררים זה על המס רכישה.

המסר שלך ברור!

 
הראיון שודר ביום 27.01.2023
Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם