דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

הטבות המס מסתיימות בתום שנת 2018

הטבות המס מסתיימות בתום שנת 2018

 

מאת: דורית גבאי, רו”ח

 

אנחנו עוברים עכשיו לנושא המיסוי, אבל הפעם אנחנו עם הטבות, לשם שינוי. שלום לדורית גבאי. אז דורית, בואי נדבר רגע לפני… שנייה לפני שנגמרת השנה, יש לכולם עוד חודש כמעט לעשות את השינוי. מי שמוכר קרקע, מאיזו הטבה הוא יכול ליהנות עד סוף השנה?

אנחנו בחוק אחר – חוק מיסוי מקרקעין. במסגרת תיקון 83 שזה היה ב- 2015 – בתוקף מ- 2016 – מי שמוכר קרקע שאפשר לבנות עליה ביום המכירה מעל שמונה יחידות דיור – שזה הכוונה מגורים – זכאי להנחות במס. התוקף של הסידור זה הוא עד 31.12.2018. ההטבה היא שברגע שיום הרכישה של הזכות הנמכרת – יכול להיות שהוא ירש אותה, אבל בגלגול שיום הרכישה הוא מגיע ליום שהוא בדרך כלל אחרי 1 באפריל 1971, ולפני שבעה בנובמבר 2001. התאריכים חשובים כי זה זמן הרכישה – כי ברגע שהרכישה נופלת במועדים הללו, שיעורי המס שחלים עליו ברגע שהוא בא למכור, הם מאוד גבוהים. על החלק הזה שתיארתי, זה 47%.

להבדיל מהיום, שזה הרבה פחות.

  1. 25. אבל על החלק הזה – ברגע שהוא מצליח למכור ויש יום מכירה כהגדרתו בחוק עד 31.12.2018, במקום 47% שמחושבים לו על החלק הזה, הוא יורד ל- 25.

על התחשיב הליניארי.

בדיוק!

שימו לב, זה חשוב: כל מי שקנה קרקע בתקופה שבין 1 לאפריל 1961 ל-7 בנובמבר 2001, למעשה מחויב במס בעת המכירה ב- 47%.

בתור ערך יחסי לפי תחשיב לינארי – לא על כל…

נכון.

אבל אם הוא ימכור עד סוף שנת 2018, הוא ייהנה ממס מופחת של 25%, שזה בעצם המס שחל על כל מי שקנה קרקע בתאריכים אחרים.

נכון. זה הטבה משמעותית, אני יודעת. אבל זה גם יכול להיות שהוא לא מוכר את כל הקרקע – גם אם הוא מוכר במסגרת עסקת קומבינציה, שמכירה במזומן היא פחות נפוצה בסדרי גודל שאנחנו מדברים עליהם  – אדמות, 250 יחידות דיור וכן הלאה – אז גם אם הוא עושה עסקת קומבינציה – כלומר, הוא מוכר חלק מהזכויות, ובלבד שהחלק הנמכר שלו ושל כל הקבוצה – זה לא חייב להיות שדווקא לו יש שמונה יחידות דיור. אז בעצם ההטבה חלק על כל מה שנמכר. ועוד דבר חשוב: שהתנאי הוא לא רק למכור, אלא גם הקונה שהוא הקבלן או היזם, צריך לעמוד בלוחות זמנים לבניית החלק שהוא, 42 חודש, 48 חודש – תלוי במסה של הדירות. ואם הוא לא עומד בזמנים האלה, אז חלק יחסי של מה שכן נבנה – פרופורציות – מקבלים חלקים יחסיים.

אבל תראו, זו הטבה. אני לא אוהבת את השיטה, שהמדינה באמצעות מיסים ודרך המס מנסה להתניע את המשק. אני לא אוהבת את זה. אף אחד לא בדק את הקשר…

אנחנו עדיין מעדיפים את שיטת הגזר…

כן, כן, נכון, אנחנו מעדיפים שהמדינה תיתן, אבל אף אחד לא בדק את הקשר בין נתינת הפרס הזה לבין התאוצות שלה, והאם זה הכיל את התכלית. ואגב, יש לנו עוד איזה תיקון חשוב – אנחנו באווירה של הטבות היום.

אנחנו תמיד באווירה של הטבות.  איך יקל התיקון הזה באמת על בעלי דירות שקנו בקבוצות רכישה?

אז באמת יש תיקון חוק, שאני קוראת לו: תיקון שנולד בחטא – תיקון 69 מ- 2010, שהטיל מס על דירה גמורה – כל מי שרכש והצטרף לקבוצת רכישה לפי ההגדרות בחוק. ובאמת 8% על דירה גמורה, ולא 6% על קרקע, זה הבדל עצום, והוא נחשב בספירה שלו – התא המשפחתי שרכש את זה – כאילו יש לו דירת מגורים. עכשיו, עובר זמן – פרויקטים לא צלחו, לא עמדו בכל ההתחייבויות, לפעמים גם לא חפרו, לפעמים עוד אין היתר, אין כלום, ואנשים צריכים למצוא מדור. מדירה לדירה שכורה – בשלב מסוים מחליטים לשנס מותניים ובאים לקנות דירה חדשה לעצמם. אומרים להם: רגע, לפי רישומי המחשב, אתם רכשתם דירת מגורים בקבוצת רכישה. אין שם כלום! אפילו לא ציור של הדירה! אז סוף סוף עשו תיקון של העוול, ואמרו שמי שבתוך הארבע עד שש וחצי שנים – חייב שיהיה גם קריטריונים…

שקנה במסגרת קבוצת רכישה.

שהוא קנה במסגרת של קבוצת רכישה, שלא בידיעתו – הוא לא ידע שהיא תקועה ולא השלימו את הדירה – אז הוא יכול להיחשב כבעל דירה יחידה שהוא קונה עכשיו, שזה פרס גדול, ובלבד שכשהדירה תיגמר, הוא חייב להעיף את הדירה ההיא תוך 18 חודשים.

יפה! לא ממסים אותם על האוויר שהם החליטו שהוא דירה.

היה טוב שיעשו את זה רטרואקטיבית מ- 2010, כי התיקון ההוא כל כך גרוע, שיבואו לקראת.

תודה רבהJ  אהבנו את ההטבות!

תמלול ראיון עם דורית גבאי ב”סודות הנדל”ן” מיום 9.12.2018

 

 

 

  

Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם