דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

מהו תא משפחתי על פי דיני המס בישראל

מהו תא משפחתי על פי דיני המס בישראל

 

מאת: דורית גבאי, רו”ח

 

 

דורית גבאי, מומחית למיסוי מקרקעין היום נדבר על חזקת התא המשפחתי בדיני המס. תסבירי לנו על מה מדובר קודם כול.

 

החוקים של המיסוי בישראל הם חוקים מנדטוריים, ואימצנו מהם חלק מהדברים. אחד הדברים שאימצנו בעצם זה שהתא המשפחתי הוא יחידת מס אחת. לצורכי חוק מיסוי מקרקעין, בני זוג – לא צריכים להיות נשואים, אבל בני זוג וילדיהם שאינם נשואים עד גיל 18, נחשבים לתא משפחתי אחד. עכשיו  בהקשר לתא המשפחתי הזה, כשהוא קונה או כשהוא מוכר זכויות מקרקעין – כלומר, דירות וכן הלאה בישראל, אז מתחילים לדון כמה יש בתא המשפחתי, מה סופרים וכן הלאה וכן הלאה. אז החיבור הזה מקשה בהמון מובנים.

 

לדוגמה – מחיי האישיים, בעלי הוא בעלים של דירה מלפני הנישואים שלנו, ועכשיו אם אנחנו רוצים לקנות דירה חדשה, למרות שזו אינה דירתי השנייה – זוהי דירתי הראשונה. אבל למה אני יחידת מס אם אני לא…?

 

אני אסביר: בדיוק המקרה שאת תיארת כרגע – המקרה שלך הגיע לבית המשפט המחוזי, ועדת ערר מס שבח. ב-31 לינואר ניתן פסק דין בעניין קרן רוזנבוים – אותו המצב – במקרה הזה, הבעל גם הביא דירה מלפני הנישואין – דירה וחשבון בנק עם כסף, וכשהם באו ב-2016 לקנות את דירתם המשותפת החדשה – הראשונה בשבילה, מנהל מס שבח אמר: סליחה, אתם חזקת תא משפחתי, אתם גרים בדירת המגורים שהוא הביא מלפני הנישואין – גם אם הוא החליט אחרת וכבר הולידו ילדים…

 

דירת המגורים הקודמת הופכת גם להיות שלהם בפסק הדין?

 

 לא, לא, הנוכחית. הם החליפו.

 

למה?

 

אז רק שנייה: אנחנו נגיד מה אמר פסק הדין, ועל סמך מה הוא מסתמך. והאם הוא צודק או לא צודק – אני תיכף אגיד את דעתי, כי לפי הפרצופים, אנחנו כנראה מסכימים שיש פה עוול. אבל שיבינו את הסוגייה – זה סוגיה שרצה על פני הרבה שנים – בתי משפט עסקו בדבר הזה. ברגע שתא משפחתי יש לו יותר מדירת מגורים אחת, ובמקרה הזה, לבן הזוג הייתה דירת מגורים מלפני הנישואין – כשבת הזוג באה לרכוש דירה בשלמות על שמה, אומרים לה: בואי נראה מה יש לתא המשפחתי – כמו ספירת מלאי. לתא המשפחתי יש דירה אחת. אוקיי, אז זו הדירה הנוספת. ולכן למס רכישה, מהשקל הראשון יחול 8%. היא אמרה: זה לא בסדר, אין לי דירה נוספת על שמי. הדירה של בעלי היא לפי הסכם ממון שלו – היא לפי הסכם ממון רק שלו. אם אנחנו נפרדים, רק הוא יקבל אותה. גם כשהוא החליף את הדירה בדירה אחרת, הדירה החדשה שעדיין היא על שמו, היא רק שלו.

 

אז נקבע בבית המשפט – מהפכה במובן הזה – שההפרדה הרכושית בעצם קיימת, ולכן יש להעניק את המס רכישה לחצי של הרכישה כדירה יחידה. רגע, שלא נשמח כל כך, כי אפשרי שרשות המיסים תערער לעליון, משום שזה עשה להם קצת בלגן. היה פסק דין בעליון קודם. אני רוצה רק להסביר את העניין: כדי שלא יחשבו שרשות המיסים הם אנשים רעים – הם אנשים שיש להם שיקול דעת, והם צריכים איזו אג’נדה לקדם, ומס רכישה הוא מס מרכזי בגביית המיסים.

 

זו דעת הרוב. דעת המיעוט – אתה יודע מה הוא אומר? סליחה, אם הולכים לבית המשפט העליון שאמר שההפרדה הרכושית על בסיס הסכם ממון צריכה להתקיים הלכה למעשה – העובדה שהם גרו בדירת הבעל, מקלקלת את ההפרדה הרכושית. הוא מציע שילכו לגור בדירת שכירות, ובלבד שההפרדה הרכושית תוכח.

 

זה שלב כלשהו שההיגיון מפסיק לעבוד.

אני מסכימה אתך. אנחנו צריכים תיקון חוק.

 

 

 

היה ערר בתיקי קרן רוזנבוים?

 

רוזנבוים בעצם זכו, וגם קיבלו החזר הוצאות. ועכשיו אנחנו מצפים לראות – ב-30 בינואר היה פסק הדין. 2 במרץ זה המועד שבעצם אנחנו צריכים לדעת האם יערערו לעליון. אני מאוד מקווה שלא יערערו לעליון ויעשו איזה שקט בדבר הזה, כי במקרה הזה ההפרדה הרכושית נשמרה, והעובדה שהם גרו בדירת הבעל, לא אמורה לקלקל את ההפרדה הרכושית. כל כך הקפידו על הפרטים שמה.

 

 

 

דורית גבאי, תודה שתרמת לי אישית, תודה רבהJ

 

 

 

תמלול ראיון עם דורית גבאי בתכנית “זמן נדל”ן” מתאריך 6/3/2019

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם