דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

סקירה למצב הדברים במערכת המקוונת – המשבר הכי קשה שעימו מתמודדים מייצגים במיסוי מקרקעין

סקירה למצב הדברים במערכת המקוונת –

המשבר הכי קשה שעימו מתמודדים מייצגים במיסוי מקרקעין

תמלול מפגש מייצגים שלישי מעשי מספר 19 מיום 13.10.2020
מאת: דורית גבאי, רו”ח
 

מבוא

שלום לכולם. שלישי מעשי, ברוכים הבאים לחדשים, למצטרפים ולמייצגים המדהימים שמתמודדים בעת האחרונה עם הבלתי אפשרי. כולנו יודעים מה עובר על המייצגים בעת האחרונה, ואני שמחה לחזור ולחדש את המפגשים המקצועיים. בעצם, המפגשים האלה המטרה שלהם זה להעמיק את הידע בקרב המיצגים שעוסקים בתחום הזה – חידודים, השלמות, בעצם לצמצם מלכודות שלא נכנסנו אליהן, ובטח ובטח אם צריך להפנות לאיש מקצוע, לעשות את זה בלי בכלל להסס.

המרצים שלנו כולם הם בוגרי רשות המיסים, כאלה שעשו תפקידים כאלה ואחרים ברשות המיסים, בכל הקשת –  גם אם זה מס הכנסה, גם בקבלנים וגם במיסוי מקרקעין, ובתפקידים כאלה ואחרים.

כבוגרת משרד האוצר, רשות המיסים, כסגן מנהל מס שבח לשעבר, אני יודעת בדיוק מה קורה במשרדים, אני יודעת מה קורה בחוץ היום, ואני רוצה להגיד דבר כזה: המשרדים בשטח מתמודדים עם דברים מאוד מאוד קשים, כמו שלכם המייצגים קורה כרגע. המערכות גם אצלם זוחלות ונופלות ולא מתחברות, ואנשים עושים שוב ושוב דברים. ולא סתם יש עיכובים, כי גם כשהם מעלים, נופלים להם דברים. הצעקה שלנו נשמעה גם אם אנחנו לא גוף פורמלי. אנחנו כתבנו לכל מי שצריך את מה שיש לנו לומר – גם מכתב לערן יעקב, גם לכנסת ולוועדת הכספים, העברנו לשי אהרונוביץ’ בקשר למצב במערכת המייצגים, וגם העברנו שתי פניות מיוחדות שעוזרים לנו עורכי דין לנסח. פנייה ראשונה היא בקשר להוראות הביצוע. כמו שאתם יודעים, בעשרים שנה האחרונות, אפשר לראות הידלדלות של פרסום הוראות ביצוע. יש מצב שבעצם הקשר בינינו ובין מערכת המיסוי התנתק – לא מוציאים הוראות ביצוע, לא מוציאים החלטות מיסוי, לא מפרסמים –  הכול זה תורה שבעל פה, הכול אנחנו צריכים לנחש ולקרוא בספר הזה או בספר הזה או בפתק או במכתב שכתב זה לזה. זה לא עובד ככה. כתבנו מכתב – מסמך משפטי – מי שירצה, אני אכניס אותו והוא יוכל גם בקבוצות. תרשמו לי, אני אכניס את חוות הדעת של עורך דין אלי פרי ואת המכתב שמתייחס לזה בקשר להוראות ביצוע. יש מצב היום שאנחנו בעצם מתנהלים בערפל. לא רק שהמערכות קורסות, המערכות עדיין לא חזרו לאיתנן, ובסוגריים – אתם יודעים שהעובדים שמה קורסים, עובדים קשה בתנאים לא תנאים, מנהלים שעושים סלטות בשביל למצוא פתרונות ומוצאים. ויש גם התקדמות, יש לציין. לצד זה, הקשר שלנו עם הרשות מתנתק, גם מהפן המקצועי, משום שעמדות של הרשות משתנות תוך כדי תנועה ואנחנו מתמודדים כל בוקר עם איזושהי המצאה חדשה של מפקח ברחובות, מפקח בבאר שבע, אחד בנצרת, אחד בחיפה ובמרכז תל אביב ובנתניה. אנחנו חייבים להיות יותר עם היד על הדופק, ודרשנו פרסום הוראות ביצוע מסיבי – לסגור דברים – יש הרבה דברים שעומדים כרגע פעורים, פתוחים לכל דיכפין והשטח חוגג.

השטח “חוגג” – הכוונה שלי:

המפקחים והרכזים והמנהלים האזוריים מוציאים שומות שאנחנו צריכים לגשת איתן לערר. לפעמים סכום המס הוא קטן באופן יחסי למצב שצריך ללכת אתו לערר, אבל בשביל הבן אדם זה הון – 100,000 ש”ח זה המון כסף! אבל העלויות של הדבר הזה וכל מה שזה כרוך –  זה דורש מאמץ גדול, ולפעמים בן אדם מוכן להתפשר ולשלם ככה כדי שיעזבו אותו לנפשו.

רק שבוע שעבר אני יכולה להעיד מניסיון אישי שאנחנו התפשרנו על תיק – שבן אדם קנה דירת מגורים, והמוכר שמכר לו, הוסיף איזושהי יחידה כחלק מהדירה – כניסה בילט אין בתוך הבית, החדר הזה נבנה בלא היתר, ובעצם נשאלה השאלה: האם זו יחידה נפרדת, ואז יש פה עוד דירת מגורים? שאגב, הם קרעו אותה חצי-חצי – זאת אומרת, הבית הגדול – שלוש קומות, הגינה, כל הכניסה לבית, כל הוויטרינות, הכול – שווה חצי לצ’ופצ’יק הזה. ובסופו של דבר, היינו צריכים להתאמץ. מה זה להתאמץ? צריך לכתוב השגה, צריך להראות פסיקה, צריך לחזור על דברים שאנחנו כבר שכחנו, ולהגיד לו: רגע, תחליטו, דירת מגורים שנבנתה בלא היתר, זה נספר, זה לא נספר? מה קורה? כי אחרי גיא דוד ושליין, אתם החלטתם שדירה שנבנית שלא לפי היתר לפי חוק התכנון והבנייה, היא לא דירת מגורים, אז מה אתם סופרים פתאום דירה נוספת?

והלקוח הסכים – אחרי שומה של 200,000 ש”ח, ירדו ל- 25,000 ש”ח, ואני אמרתי שגם את זה אני לא מוכנה לשלם. ובסופו של דבר, באמת באמת כי הלקוח רצה לסיים, הוא הסכים למשהו זניח בלי להודות בעובדות, על 15,000 שקל.

אי אפשר לסחוט את הציבור תוך כדי תנועה! לא כולם מחוברים לקבוצות, לא כולם יודעים את הדברים, אין היום בעצם זמינות של המידע, וזה באג וזה פגיעה וזה סטייה מנוהל ידוע ומפורסם שאנחנו חיים לפיו עשרות בשנים.

אז המכתב קורא לחזור להוראות הביצוע מיד. מה שנקרא: להכין את כל הדברים שכרגע במחלוקת והמנהל סטה מהם בזמן האחרון וליישר קו, לסדר הלשכות – הלשכות המקצועיות, לשכת עורכי הדין, לשכת רואי חשבון, בטח ובטח לשכת יועצי המס, ואני מקווה שגם אנחנו נקבל טיוטות. אנחנו עוד לא מוכרים שם בשום צורה. אנחנו נחשבים משהו ערטילאי. אנחנו עובדים כל כך קשה, אבל אנחנו נחשבים למשהו ערטילאי. אני מקווה מאוד שאנחנו נקבל את ההכרה הזאת ונוכל לקבל הוראות ביצוע בסבב שמתנהל.

אני כשהייתי בת שלושים ועבדתי בלשכת הנציב, הייתי אחראית על סבב הוראות ביצוע. התפקיד שלי היה בעצם להבטיח שכל לשכה תקבל הוראת ביצוע לפני שהיא מפורסמת, להערות. ותאמינו לי, עשיתי סלטות שפיני רובין בלשכת עורכי הדין יקבל את הוראות הביצוע בכל תחום – גם מס הכנסה וגם מיסוי מקרקעין, ואלכס פרידמן בלשכת רואי חשבון, ושמואל מזור בלשכת יועצי המס. תאמינו לי שהתאמצתי מאוד שהם יקבלו ושהם יעירו את ההערות, ואם מישהו לא חזר אליי, אז גם דאגתי לרדוף אחריו שייתן התייחסות.

אנחנו חלק בלתי נפרד ממערכת המייצגים. אנחנו לא צריכים לקרוא: לשכת זה, לשכת זה, לשכת זה. אנחנו פורום שצץ מהשטח, ואנחנו מצפים שאנחנו נקבל הכרה, ויש לנו עשרות פעילים שגם הצטרפו בתקופה האחרונה.

בכל אופן, מה שאני רוצה להגיד זה שאנחנו מצפים שיהיה ממש שינוי במגמה של הוראות הביצוע, וגם בדברים שבמחלוקת סוף סוף נדע מה קורה. וגם אם המדינה תגיד מה שהיא חושבת, אנחנו לא חייבים להסכים, אבל יש לנו איזשהו נתיב להגיד ללקוח: תקשיב, זה החוק, אין פסיקה בנושא. זאת עמדת הרשות, ואנחנו יכולים ללכת לפי העמדה הזאת. אם זה לא מתאים למקרה הנדון, אנחנו סוטים ממנה, אבל יש לנו נתיב שגם העובדים יודעים לנהוג לפיו. גם העובדים מבולבלים. מה אתם חושבים? שהם מצליחים לקרוא כל פסק דין שיוצא ולעקוב ולהבין את הניואנסים? גם הם בטירוף!

אז זה נושא אחד שכתבנו מכתב שחתום על ידי עורך דין אלי פרי. והמכתב השני שיצא בדואר, זה מכתב בחתימת עורך הדין מוקי גורפיין. הוא מתייחס לזילות השימוש בסעיף 95. סעיף 95 זה סעיף קנס גירעון שמטיל על פי החוק, והוא עבר שינוי ושדרוג כמובן מבחינת החומרה של הדבר. סעיף 95 זה סעיף שכשאני הייתי סגנית מנהל מס שבח בחיפה, השתמשתי בו בערך פעמיים בשנה. זה סעיף חריג, קנס קשה, ובעצם הייתי צריכה לפנות במכתב מיוחד למנהל מס שבח הארצי שבעצם יאשר לי את הקנס הזה.

ומי שלא מכיר אותו, אני מפנה אותו לסעיף 95. “קנס על גירעון”, ככה הוא נקרא, הכותרת שלו. “במכירה או בפעולה באיגוד שלגביהן שולם מס על פי סעיף 16, ונקבע לגביו גירעון העולה על 50%” –  זה היה לפני כן 25%, העלו את זה ל-50% – “מהמס המגיע במכירה או בפעולה כאמור, ולמנהל יש טעמים סבירים להאמין כי הגירעון לא היה מתהווה אילולי התרשל המוכר או עושה הפעולה, ללא הצדק סביר, בהצהרה שמסר לפי 72ח או על פי הפרק השביעי או באי מסירת הצהרה כאמור, יתווסף לסכום המס המגיע על המכירה, קנס השווה ל-15% מסכום הגירעון“.

לצורך הדוגמה: אנחנו אמרנו שהמס הוא 50, המנהל אמר שזה 200, ובסוף זה מה שנקבע – הגירעון הוא 150. הוא יכול להחליט שהתרשלנו בלא הצדק סביר. אז אנחנו גובים 15% מה- 150, כי הסטייה של המס עולה על 50%.

ותאמינו לי, כל שומה שנייה בתקופה האחרונה, אנחנו מקבלים איום. כן, זה השיטה: לאיים, לאיים. עכשיו, אתם יודעים, אנחנו היום בעידן אחר שכבר שום דבר לא מאיים עלינו. אנחנו כבר לא מפחדים משום דבר ולא דואגים משום דבר. ומי שהוא מקצוען, הוא מקצוען. מי שהוא סובר שהוא צריך להגיש משהו בצורה כזאת, זה בסדר. והלא מקצוענים – שיתמודדו. באמת אם אנשים עושים בשיטת מצליח ומדווחים על דירה אחת כשיש 15 דירות ומדווחים על דירה לא מחולקת כשהיא מחולקת, אז שהם יתמודדו עם הקנסות. אני לא באה להגן על אלה שהם עבריינים ולא מקצוענים. אני באה לעזור לאלה שהם בסדר.

והקנסות האלה על ימין ועל שמאל שהם מאיימים – ככה החלטת המנהל בשומה הראשונה, הוא כותב, שגם תחשוש להגיש איזושהי השגה. יישקל בחיוב להגיש קנס גירעון – מה זה?  !

אז המכתב שיצא בחתימת מוקי – חוות הדעת במכתב שלו – הוא מראה פסיקה, הוא מראה את דברי ההסבר, איך החוק הזה נולד. ואני הוספתי מכתב שאני מבקשת להפסיק עם זה – פשוט תפסיק לאיים עלינו! זה לא מכובד ולא ראוי שמייצגים יקבלו כאלה הודעות על ימין ועל שמאל. זה כאילו מגמתי, כאילו אתה מייצג עבריין, כאילו אתה לא בסדר. בסה”כ הוא שקל, החליט משפטית שזאת המתכונת– זה הבסיס המשפטי שהוא הולך לפיו – הוא חושב שזה נאמנות, הוא חושב שזה אירוע מס, הוא חושב – הוא שקל והחליט, ולכן ככה הוא החליט. והמנהל יכול לא להסכים, אז מתנהלת פרוצדורה – יש השגה, יש זה, יש גם ועדת ערר ויש עליון. אף אחד שלא יאיים עלינו! אז אני אשים את המכתב הזה בקבוצות. אני שמה. מי שלא חבר בקבוצות של מייצגים ומיסוי מקרקעין, אז פשוט צריך לשלוח לי מסרון. אנחנו עם שש קבוצות של מייצגים במיסוי מקרקעין –  זה קבוצות ייעודיות לעזרה הדדית, וחברים בקבוצות האלה אנשים מדהימים.

יש קבוצות נוספות שנקראות מסמ”ק. מסמ”ק 1-5 זה רק דיווח על תקלות, זה לא סוגיות ולא בקשות לזרז תיקים. זה מישהו שעשה דיווח והמחשב אומר לו איזשהו באג – אי אפשר, כן אפשר – החלקים לא רוצים למקדמות, כל מה שאנחנו מכירים. זה קבות מסמ”ק, אז צריך לשלוח לי קישור למסמ”ק.

תמלול הרצאה בתוכנית שלישי מעשי, 13.10.2020
נכתב בגרסת מאמר ביום 28.09.2022

הערה: במועד ערכית התמלול לגרסת מאמר, יש בג”ץ לדלסקי בנושא. מומלץ לעקוב אחרי פסק הדין כאשר יינתן.

#1134

ב.א.

Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם