דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

עלייה במספר התביעות רשלנות עורכי דין בתחום מיסוי מקרקעין. מדוע זה קורה ומה אפשר לעשות במקרים שבהם הרגשתם שלא ייצגו אתכם כראוי מול רשויות המס?

נאמר שלום בעניין הזה לרואת החשבון שלנו דורית גבאי, או שמה אני אומר “דורית משה רבנו”.

אז דורית, באמת, בואי נדבר על מקור הבעיה.

בואי נתחיל ככה: כשאתה רוצה שמישהו יטפל בך בכל תחום, אתה סומך על זה שהוא רכש את הידע, השיג את המיומנות, ומפה ואילך הוא מוביל לך את האונייה אל היעד.

במקרה של עורכי הדין, אין חובה במסגרת הלימודים שלהם – תבדקו את כל תוכניות הלימודים בכל האוניברסיטאות, בכל המכללות – בחמישים שנה האחרונות, אין קורס חובה למיסוי מקרקעין. עכשיו, איך זה יכול להיות שאתה מקבל רישיון לעבוד במשהו שלא למדת עליו, ואם למדת עליו במסגרת דיני קניין, בין שעתיים לשש שעות במקרה הטוב. ככה מספרים להם על החוק, אפילו לא פותחים סעיפי חוק, לא מדברים על המטרות שלו, ולומדים אותו בצורה כזו. כך מייצרים אלפי עורכי דין בשנה שיוצאים לשוק, והדבר הכי זמין להם זה עסקות מקרקעין – פה דירות מתנה, שם…  הבן שלי עורך דין – תעשה את החוזה. הוא לא יודע לא חוק זה, לא חוק זה, לא בדק, לא הסתכל, לא מבין את כל הפורפרה של המיסוי. ואתה רואה אחד אחרי השני, עושה עסקה ומשלם מאות אלפי שקלים ביוקר סתם. למה?? ואתה צריך לקחת מומחה שיתקן לו את זה ולשלם לו כדי שהוא יגיע אתו כמעט למצב שהיה צריך מלכתחילה. אז זה לא בא בחשבון, זה לא בסדר.

זה טעויות יקרות במיוחד.

זה 100%. בטח!

בתור עורכת דין, אני חושבת שזה באמת נקודה מאוד חשובה שצריך להכניס את נושא המיסוי, שהוא נושא סופר חשוב.

קורס חובה במיסי מקרקעין- מינימום סמסטר אחד, אני לא אגיד שני סמסטרים, כי סמסטר אחד זה 14 *2 – זה 14 שעות – זה כלום! צריך לפחות 60 שעות ללמד אותם שימצאו את הדרך, או אם עורך דין יודע שהוא הולך לייצג מיסוי מקרקעין, שישב ויתכבד, יפתח ספר חוק, יפתח ספרות מקצועית, ייכנס לאינטרנט, ישב בלשכת עורכי הדין שלו הרבה – קורסים אחרים שזמינים היום בשוק, ישב וילמד וישקיע שעה-שעתיים בשבוע וישיג את התוצאות הרצויות וייקח את הלקוח שלו למקום בטוח.

בתכנית הלימודים לא יודעים את זה?

הם עצלנים ורשלנים והם כולם בתוך הדבר הזה. זה פשוט פשע!

אני אגיד שיש כמה עורכי דין שכן יודעים.

מדוע בתוכנית הלימודים זה לא קיים?

וגם צריך לזכור שעורכי דין אחרי הלימודים עושים גם סטאז’- יש סטאז’ חובה של לפחות שנה, ומי שרוצה להתמחות בנושאי מיסוי, אז במשך שנה מתמחה במשרד שעוסק רק במיסוי. כמובן שהפרקטיקה חשובה לא פחות מהלימודים, אולי קצת יותר.  

זה תרבות של חפיף. אני רק אומרת שעשיתי סתם סקר לעצמי לראות מה המצב. מתוך 132 מייצגים שעוסקים במיסוי מקרקעין- שאלתי אותם איך הם מרגישים בקשר לחוק שהם מטפלים בו. אז כמעט חצי – 46%  מתוכם אמרו, שאין להם הבנה מלאה של החוק הזה.

החוק הזה, אני לא חושבת שיש אדם שיכול להבין בו. הוא חוק מאוד מאוד קשה.

קחו איזה מאה עורכי דין טובים בתחום הזה שמייצגים מיסוי מקרקעין, שהם יעשו את העבודה.

מה צריך לעשות לקוח שהוא חושב שהוא נפל קרבן, נקרא לזה, לרשלנות מקצועית של עורך דין?

תיכנס לאינטרנט, תשאל שאלות, ותראה אם אתה… אותו מועמד שאתה הולך לשבת אתו או שהמליצו לך עליו – אם הוא כתב מאמר או שניים….

זה לפני, כשאתה בוחר את עורך הדין. אבל הוא כבר בחר את עורך הדין, והוא חושב שהוא נפל קרבן לרשלנות מקצועית, מה הוא עושה?

הוא חייב ללכת למומחה מס שייתן לו חוות דעת ויגיד לו מה נקודות החריגה ולהגיש חוות דעת. ואז לפי הצורך – או לכתוב מכתב אזהרה או תביעה. אם לא, תביעה לצערנו הרב. אבל מה שקורה, שלפעמים העורכי דין  מתים תוך כדי התביעה, אז גם אי אפשר להוציא כל כך הרבה משם.

אוהה!

אנחנו מקווים שהם יישארו בחיים.

תודה רבה

 

תמלול ראיון בתכנית סודות הנדל”ן מתאריך 21.2.2020
#1115
Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם