דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

החוצפה של המדינה בענין מס רכישה – ראיון רדיו עם דורית גבאי

אנחנו נשארים עם נדל”ן, אבל מנסים גם ללמוד משהו חשוב הבוקר, ומי שתעזור לנו בכך היא רואת החשבון והמומחית למיסוי מקרקעין, דורית גבאי. בוקר טוב לך!

בוקר טוב!

דורית, תעזרי לנו, כי אנחנו מכירים את המונח, אבל אנחנו לא כל כך מכירים את המשמעויות שלו. מה זה מס רכישה?

מס רכישה זה מס שבשנת 74 החליטו להטיל על כל מי שרוכש מקרקעין בישראל. זה בתים, מגרשים, מחסנים, מלונות – כל דבר שהוא קרקע בישראל. הוא מוטל כאחוז משווי העסקה, ובדרך כלל כל הנכסים שהם לא דירות מגורים, זה 6% מהשווי- נגיד, מיליון שקל- ואז 6% ממיליון שקל אם זה קרקע. ואם זה דירות מגורים, יש שתי חלופות: אם זה דירה יחידה, יש מדרגות שמעניקים איזושהי הטבה, מה שנקרא: “האופק החברתי”. זאת אומרת, מעניקים הטבה למי שרכש את דירתו היחידה – עד מיליון 600 וקצת- אין לו בכלל מס רכישה, ואחרי זה יש מדרגות: 3.5, 5, 8, 10, וכן הלאה וכן הלאה לפי השווי.

כאילו ששני מיליון וחצי זה דירה לעשירים באזור המרכז?

מאוד. בתל אביב, כן.

ודאי, ודאי. מחסן אתה לא קונה עם זה.

נכון, אבל החוק, אתה יודע, עבר גלגולים, ועם הגעתו של השר הנוכחי לתפקיד שלו, הוא החליט שהוא רוצה למתן את הבקושים בקשר לדירות מגורים, ואז הוא החליט להטיל מס יוצא דופן באופן חריג -8% על מי שרוכש את דירתו הנוספת. הדירה הנוספת זה לא מה שמוגדר דירה יחידה. יכול להיות שבן אדם גר בבאר שבע בדירה של 800 אלף שקל, ורוכש עוד דירה של 800 אלף שקל – על הדירה הנוספת הוא משלם 8% מהשקל הראשון, שזה ממש מפחיד!

כן, מס נגד משקיעים, שכמובן לא עומד בשום מבחן של שכל ישר. אגב, אפשר להגדיר את המס הזה כמס מעט מעוות? ז”א, הוא קצת מעניש את, את יודעת- אנשים שקונים דירות בפעם הראשונה באוז המרכז, כמו שתיארת את המדרגות האלה. מה זה מיליון 600 ללא מס רכישה בקניית דירה?

זה חדר וחצי.

ממש! זה חסר כל היגיון! אתה קובע לאנשים שהם עשירים, אם הם עומדים בקושי בסטודנטים של דירה של 3 וחצי חדרים, בפריפריה של תל אביב. יש פה משהו מעוות מהבסיס.

מאוד! אבל העיוות הזה זה דבר שהתגלגל והתנפח לממדים קטסטרופליים. אני אחת מהאנשים שקוראת בכלל לבטל את המס שלו, כי בסה”כ המקור שלו זה מס על העברת הידיים. זה הפך למסחטת כסף! ממש גוזלים מהאנשים שחיים פה, משקיעים פה, מתגייסים פה, משלמים פה מיסים, מעמידים דירות שלהם להשקעה, לצורך השכרה. מה רע בזה שאדם יהיה לו שלוש דירות, ובלאו הכי בחלק מהדירות הוא גר, את השתיים האחרות הוא מעמיד להשכרה. זה מיליארדים בשנה.

וכמו שאמרת לפני רגע, מה בין אדם שיש לו שלוש דירות בירוחם לבין אדם שיש לו שלוש דירות בצפון תל אביב? מה מקביל בין שני האנשים האלה?

לא מקביל. זה הכול עניין של מספר הדירות, אפילו לא עניין של רכיב השווי. והמצחיק בכל הדבר הזה, שכאשר אדם רוכש את הדירה השנייה שלו, אז בגלל שהמס הוא נורא נורא גבוה- 8% – עלות שיפוץ של כל הבית ה-8% האלה. זה לא קיים בשום מקום! אנשים בורחים החוצה. עם החלק של המס יוצא החוצה לקונים. זה וילה במישיגן. רק הרכיב של המיסים שנע כבר על 9. אבל אנשים מה עשו? בעצם פוגעים בקבלן שקונים ממנו את הדירה. אומרים לו: תקשיב, אני אעשה אתך חוזה. אני לא רוצה מטבח, אני לא רוצה מקלחת. אני לא רוצה שירותים. תיתן לי את המעטפת. תיתן לי דירה, אני אביא את האדריכל פנים שלי. אני אעשה את המטבח, אני אעשה את השירותים, אני אעשה את הברזים היפים שלי. אל תתערב לי בדבר הזה! זה בא כפתרון, שאדם רוצה ??

תן לי דירה ??, וזולה ככל האפשר, כדי שאני לא אגיע למדרגה שחייבת במס רכישה.

לא, אני עובר למסלול של נכס, שהוא לא דירת מגורים. ברגע שאני קונה משהו עם מקלחת, שירותים ומטבח, אני בתוך ה-8% על דירה נוספת. אבל אם אני לא קונה מקלחת, שירותים ומטבח, והקבלן לא מתחייב לספקאת זה, אני עובר למסלול של קרקע או נכס- עכשיו אני יורד ל-6%. עכשיו זה מרגיז את המדינה. המדינה מצד אחד מבלבלת את הראש לאנשים, לתת להם ציפיות למס רכישה במהלך הדרך היה אמור לחזור ל-3.5%. עם הזמן, אחרי לפיד ואחרי כחלון – המס הלך וגדל וגדל ל-8%, שזה קטסטרופה- עכשיו השוק מוצא פתרונות. השוק חייב להסתדר, הוא לא יכול לשאת אותו. אז הוא מוצא פתרונות יצירתיים. והמדינה אומרת: לא, לא, לא, אנחנו נתפוס אתכם גם במעטפת. לא במעטפת של בניין למגורים אם יש פה לחייב כדירה נוספת. אז זה חוצפה!

הישראבלוף בהתגלמותו!

כן. כשהרף הוא לא סביר, אז הפתרונות יהיו יצירתיים. וזה בסדר גמור.

ברור! ככה מוצאים את הפתרונות לכשילון של מדיינות הממשלה. דורית גבאי, תודה רבה

 

22.7.2018
תמלול ראיון רדיו עם דורית גבאי
Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם