דורית גבאי רו״ח | מומחית במיסוי מקרקעין, מס שבח, מס רכישה והחזרי מס

כסף בעולם המודרני

כסף בעולם המודרני

 

מאת: דורית גבאי, רו”ח

 

העולם המודרני דוהר אחרי כסף, וכולנו היינו רוצים לחיות ברווחה כלכלית עם אפס דאגות. אתנו דורית גבאי. זה אפשרי?

זה אתגר שבעצם כל משפחה מתמודדת אתו עשרות שנים מאז שכלכלת השוק הפכה להיות כלכלת שוק תחרותי ולהשיג את הבית הבא, את המכונית הבאה, את התיק הכי יפה, וכן הלאה וכן הלאה. ובעצם כל כלכלת השוק נגזרת מאיך שהאנשים מנהלים את חייהם או בעסק או במשרד או בכל מקום שבו הם מתנהלים, ובעצם הם משכפלים או מעתיקים את דפוס ההתנהגות בעסק הביתה.

למה כסף כל כך מבלבל אותנו?

שאלה מצוינת! זה מתחיל מזה שאנשים צריכים לדעת מה זה כסף. בפינה שלי פה אני בעצם לוקחת את התחום הזה של העסק ומתלדעת מה זה כסף. את חיות בעולם עם אפס דאגות. אימה אותו למשפחה. והפילוסוף ההומינטרי, אלון אבארד, הגדיר כסף כרעיון שמגובה בביטחון.  כשאתה מחזיק את השטר או את המטבע, אתה יודע שיש מאחורי זה הבטחה שתוכל להשתמש בזה. זה לא מונופול – עם ה- 100 שקל של המונופול, את הולכת וקונה בזוקה. לכן כסף זה משהו שאת צריכה לדעת מה הוא. צריך להשיג אותו, צריך להרוויח אותו, יש בלבול גדול בקשר אליו. משפחות רבות, כמו עסקים רבים, חיים על קרדיט – על אשראים – קונים, מגהצים, ואז מגיע המועד לשלם את זה. ואז הצ’ק לא הגיע, הלקוח לא העביר, הצ’ק מטייל בדרך, הוא בדרך, הוא יגיע, אבל בינתיים הפרעונות נכנסים לשוטף, וצריך לעמוד בהם.

ומשפחות רבות מגיעות בגללו למצוקה כלכלית.

כן. תראי, הנתון המדאיג הוא: בישראל בעשור האחרון, מעל 40,000 עסקים נסגרים! אני לא מדברת על עוד עשרות אלפים שמדשדשים, אבל מעל 40,000 עסקים בשנה נסגרים. זאת אומרת, 40,000 משפחות וצוות העובדים שלהם והספקים שכבר יש להם פחות עם מי לעבוד, בעצם נפגעים מהתוצאה הזאת.

מה הטעויות הנפוצות?

הטעויות הנפוצות שעסק מגיע למצב כזה, זה לא לדעת להתנהל עם כסף. המושג ‘תקציב’ לא קיים אצלם בלקסיקון. זאת אומרת, תקציב שאתה אומר: אני מקציב למשהו מסוים 100 או 1,000 שקלים – לא קיים אצלם בתודעה. הם לא חושבים להקציב, הם לא חושבים לתכנן, ומשפחה צריכה לתכנן. משפחה צריכה לתכנן את החודש הקרוב, את השנה הקרובה, את האירוע הבא שהיא הולכת להפיק אותו – אם היא הולכת להפיק בר מצווה או בת מצווה או הענקת שם או לא משנה מה.

זאת אומרת, את אומרת שמשפחה צריכה להתייחס לעצמה כמו עסק.

ממש כמו עסק!

כמו לנהל עסק, ככה צריך לנהל משפחה.

בהחלט! והנושא של תקציב ולהגדיר לילדים מה זה תקציב – ללמד אותם שזה בעצם סכום מסוים שמוקצב למשהו, והסכום הזה צריך לדעת שיש לנו אותו. זה לא סכום מוקצב שיהיה לנו. זה טרמינולוגיה אחרת. סכום מסוים שיהיה לנו, אנחנו לא יכולים להקציב אותו. סכום מסוים שיש לנו, אני יכולה לבזבז אותו. זאת אומרת, צריך לעשות את הכסף שיהיה זמין לפני שאני הולכת ומבזבזת אותו. ועם כל הקושי שבדבר – זה נראה כמעט תיאורטי כל מה שאני אומרת.

לא, אני עכשיו מתכננת יום הולדת לבת שלי – לא משהו גדול. אמרתי: תקשיבי אלכס, זה הכסף שיש לנו בשביל היום הולדת, אלה האופציות שאת יכולה לבחור שייכנסו. אי אפשר גם וגם וגם. תבחרי: או זה וזה, או זה וזה, או זה וזה.

מושלם! זה דוגמה ליישום נכון של תקציב, שאם את מגדירה, סתם לצורך הדוגמה, 500 שקלים – או כל סכום אחר את מגדירה – אז זה כולל את הכיבוד, זה כולל את האירוח, זה כולל את המפעיל… אני נתתי דוגמה כדי לא ליצור כאן פנטזיות, וליצור גם את הפערים, שאנחנו רוצים שאנשים תמיד יכוונו ל… לפי היכולת – צריך לפי היכולת. גם טיול עם חברות זה בסדר, גם אירוח ללילה בבית זה בסדר.  

היא פשוט רצתה להזמין חברות ללכת לסרט ולארוחת צהריים ולעשות יום הולדת גדול לכל הכיתה ולעשות משפחה.

חמש מסיבות!

אז תבחרי! בוחרים אחד.

דוגמה מושלמת, וזה מומלץ… המחלוקות הרבות במשפחה מתחילות כשמישהו מגיע עם השקיות, ונגיד לצורך הדוגמה, האימא מגיעה עם 4-5 שקיות מלאות בגדים לתינוקת. אז הבעל שואל את האישה: מה זה כל השקיות האלה?  והיא אומרת: קניתי לה חליפות – תינוקת בת חודש שהיא גדלה בטיל – קניתי לה 14 חליפות. אז למה כל כך הרבה? למה 14? שתיים לכל יום. כאילו אין מכונת כביסה ואין זה. לעשות חשבון! משפחה שלא תעשה חשבון, קורסת. משפחה שלא תעשה חשבון לכסף, לא יחשיבו אותה, כי כבר האשראי שלה ירד, היא לא תעמוד בתשלומים, היא לא תעמוד במילה שלה. ומילה שלא מקוימת, פוגעת גם במוניטין, גם בכושר ההישרדות של המשפחה. צריך לדעת לתקצב. הדוגמה שנתת פה היא מושלמת.

דורית גבאי, תודה רבה 🙂 

תמלול ראיון עם דורית גבאי ב”משפחה שכזו” מיום 9.12.2018

 

 

Print Friendly, PDF & Email
דורית גבאי | רו"ח

דורית גבאי | רו"ח

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם